Najlepšia stratégia v čase zmien? Nepanikáriť

Dátum vydania

 

Dôchodkové sporenie je beh na dlhú trať. Rozhodnutia, ktoré na tejto „trati“ urobíme, majú vplyv na to, ako budeme žiť na dôchodku.

V cieli chce každý nájsť čo najlepšie zhodnotené úspory. Je preto pochopiteľné, že každá zmena zvonka spôsobuje prinajmenšom nervozitu.

Potvrdzujú to aj výsledky aktuálneho prieskumu v slovenskej populácii.* Podľa nich je práve zhodnotenie úspor dlhodobo kľúčová oblasť druhého piliera pre takmer 70 percent sporiteľov.

Garancie, dedenie úspor a výber v hotovosti zabrali rovnakou mierou druhú pozíciu v tomto hodnotovom rebríčku. Tieto benefity druhého piliera zaradila medzi kľúčové viac ako tretina sporiteľov.

 

Máte ešte ďaleko do dôchodku?

Keď boli v roku 2013 úspory v druhom pilieri hromadne presunuté do dlhopisových fondov, len málo sporiteľov namietalo proti presunu, a tak na roky zabetónovali svoje budúce dôchodky. Príliš konzervatívne rozloženie úspor spolu s minimálnym rizikom totiž prinieslo aj minimálne zhodnotenie.

Dnes je všetko inak. Cieľom predvolenej investičnej stratégie je zabezpečiť lepší dôchodok aj pre tých sporiteľov, ktorí aktívne nemanažujú svoje druhopilierové úspory.

Finanční profesionáli odporúčajú vložiť všetky úspory do indexových fondov a po päťdesiatke, čiže viac ako štrnásť rokov pred dôchodkom, postupný presun do dlhopisových fondov.

Od 1. júla sa začnú presúvať úspory v súlade s predvolenou investičnou stratégiou (PIS). PIS znamená optimálne rozloženie úspor podľa veku sporiteľa. Presun sa týka len pasívnych sporiteľov – teda tých, ktorí od hromadného presunu úspor do dlhopisových fondov v roku 2013 neurobili žiadne rozhodnutie. Pre ostatných ostáva rozloženie financií nezmenené.

Presun bude postupný a bude trvať do konca roku 2027.

Zpredvolenej investičnej stratégie sa dá vystúpiť a v celom druhom pilieri tak urobilo len necelé jedno percento pasívnych sporiteľov. Sporenie mimo PIS je riešenie pre veľmi konzervatívnych sporiteľov alebo tých, ktorí si sami spravujú financie vo fondoch a druhý pilier majú ako doplnok k finančnému zabezpečeniu.

Do predvolenej investičnej stratégie sa však dá aj vstúpiť.

Platí to pre aktívnych sporiteľov, čiže tých, ktorí vstúpili do druhého piliera po roku 2013 alebo od toho roku urobili o svojich úsporách nejaké rozhodnutie.

Ak požiadate o vstup do PIS, vaše úspory presunieme naraz ku dňu žiadosti.

 

Dosiahnete v roku 2023 a 2024 dôchodkový vek?

Stručne: nemení sa pre vás nič. Ani vo výplatnej fáze. Nič sa nezdaňuje.

Návrhy, poslanecké protinávrhy a plány novelizácie vniesli medzi sporiteľov a médiá množstvo nedorozumení najmä vo výplatnej fáze. Takže definitívne – pre čerstvých dôchodcov stále platí ponuka zakúpenia anuity, jednorazový výber alebo možnosť nechať úspory výhodne zhodnocovať na účte v DSS.

Populárny jednorazový výber je zachovaný. Júnové hlasovanie parlamentu potvrdilo, že sa definitívne ruší možnosť zdaňovania jednorazového výberu.Zároveň však DSS nebude poskytovať individuálne garancie tomu, kto si vyberie úspory jednorazovo a neuzavrie dohodu o vyplácaní dôchodku programovým výberom alebo zmluvu o poistení dôchodku.

 

Ste na dôchodku?

Ak ste ponechali druhopilierové úspory zhodnocovať na osobnom účte, až do konca roka 2024 platí doterajší režim.

Úspory sa budú zhodnocovať podľa aktuálneho nastavenia a s poplatkami, ktoré platia od januára 2023. Vybrať ich môžete buď jednorazovo, alebo si dať vyplácať úroky.

* Reprezentatívny prieskum slovenská online populácia 15+, v máji 2023 pre Asociáciu DSS realizovala agentúra Res solution

Facebook Twitter Email


Máte otázku? Napíšte nám

Exkluzívny spravodaj

Informácie pre média, sporiteľov a mienkotvorcov

Objednajte si pravidelný mesačník a dozviete sa

  • o zmenách v dôchodkovom sporení
  • o vývoji vášho fondu
  • o tom, ako hospodárime s vaším majetkom

Používame súbory cookie

Súbory cookie používame na správne fungovanie našej stránky, prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a na analýzu návštevnosti. Informácie o používaní našej stránky tiež zdieľame s našimi sociálnymi médiami, reklamnými a analytickými partnermi.